Hyperlipidemias: Williams SM

 Topic:  
Hints · Remembered Topics    
  Start Here  Overview  World Articles  Find Experts  Books & DVDs  Help 
 
Column View Map 2 Articles   Help
A digest of articles written 1999 and later, on the topic "Hyperlipidemias," originating from Planet Earth —» Williams SM.  Display:  All Citations ·  All Abstracts
1 Review Does initial breastfeeding lead to lower blood cholesterol in adult life? A quantitative review of the evidence. free! 2008

Owen CG, Whincup PH, Kaye SJ, Martin RM, Davey Smith G, Cook DG, Bergstrom E, Black S, Wadsworth ME, Fall CH, Freudenheim JL, Nie J, Huxley RR, Kolacek S, Leeson CP, Pearce MS, Raitakari OT, Lisinen I, Viikari JS, Ravelli AC, Rudnicka AR, Strachan DP, Williams SM. · Division of Community Health Sciences, St George's, University of London, London, United Kingdom. · Am J Clin Nutr. · Pubmed #18689365 links to  free full text

Abstract: BACKGROUND: Earlier studies have suggested that infant feeding may program long-term changes in cholesterol metabolism. OBJECTIVE: We aimed to examine whether breastfeeding is associated with lower blood cholesterol concentrations in adulthood. DESIGN: The study consisted of a systematic review of published observational studies relating initial infant feeding status to blood cholesterol concentrations in adulthood (ie, aged >16 y). Data were available from 17 studies (17 498 subjects; 12 890 breastfed, 4608 formula-fed). Mean differences in total cholesterol concentrations (breastfed minus formula-fed) were pooled by using fixed-effect models. Effects of adjustment (for age at outcome, socioeconomic position, body mass index, and smoking status) and exclusion (of nonexclusive breast feeders) were examined. RESULTS: Mean total blood cholesterol was lower (P = 0.037) among those ever breastfed than among those fed formula milk (mean difference: -0.04 mmol/L; 95% CI: -0.08, 0.00 mmol/L). The difference in cholesterol between infant feeding groups was larger (P = 0.005) and more consistent in 7 studies that analyzed "exclusive" feeding patterns (-0.15 mmol/L; -0.23, -0.06 mmol/L) than in 10 studies that analyzed nonexclusive feeding patterns (-0.01 mmol/L; -0.06, 0.03 mmol/L). Adjustment for potential confounders including socioeconomic position, body mass index, and smoking status in adult life had minimal effect on these estimates. CONCLUSIONS: Initial breastfeeding (particularly when exclusive) may be associated with lower blood cholesterol concentrations in later life. Moves to reduce the cholesterol content of formula feeds below those of breast milk should be treated with caution.

2 Clinical Conference Release of cholesterol from cell membranes to postprandial plasma from mildly hypercholesterolemic subjects: the effect of meals rich in olive and safflower oils. 2002

Sutherland WH, De Jong SA, Walker RJ, Williams SM. · Department of Medical and Surgical Sciences, Dunedin School of Medicine, University of Otago Medical School, Dunedin, New Zealand. · Metabolism. · Pubmed #12370851 No free full text.

Abstract: Triglyceride-rich lipoproteins increase net transport of cell cholesterol to postprandial plasma from healthy subjects after a meal rich in fat and cholesterol. The aim of the present study was to determine the effect of meals rich in polyunsaturated fats (PUFA) and monounsaturated fats (MUFA) and low in cholesterol on net in vitro transport of cholesterol from red blood cells (RBCs) to postprandial plasma from 21 men with mild to moderate hypercholesterolemia in a randomized, crossover trial. Cholesterol concentration increased by 12% due to accumulation of cell cholesterol in fasted hypercholesterolemic plasma incubated with a 2/1 (vol/vol) excess of RBCs at 37 degrees C for 18 hours. The increase in cell cholesterol in plasma was mainly localized in the low-density lipoprotein (LDL) fraction (64%) and the remainder was approximately equally divided between the very-low-density lipoprotein (VLDL) and high-density lipoprotein (HDL) fractions. Accumulation of cell cholesterol in the LDL fraction prevented the significant decrease in LDL cholesterol in plasma incubated alone. When RBCs were incubated with postprandial plasma isolated 4 hours and 6 hours after liquid meals rich in safflower and olive oils, the accumulation of cell cholesterol in plasma increased significantly (11%, P <.004) above values for fasted plasma and irrespective of the type of fat in the meal. Also, the content of cell cholesterol increased significantly (70%, P <.001) in triglyceride (TG)-rich lipoproteins and decreased significantly (P =.006) in the LDL fraction, which remained the main ultimate destination of cell cholesterol in postprandial plasma. The increased loss of cell cholesterol to fasted and postprandial plasma was closely correlated (r > 0.823, P <.001) with the concomitant increase in plasma cholesteryl esters (CE) generated by lecithin cholesterol acyltransferase (LCAT) activity. There was a small (5%), significant (P <.001) increase in plasma cholesterol esterification in postprandial plasma. These data suggest that high-fat meals rich in MUFA and PUFA and low in cholesterol may produce a small postprandial increase in the capacity of plasma to accept cell membrane cholesterol that is limited by a concomitant small increase in plasma cholesterol esterification, in hypercholesterolemic subjects. Thus, low-fat, lipid-lowering diets may have a minimal effect on this capacity but will reduce levels of atherogenic LDL cholesterol that appear to be maintained by diffusion of cell cholesterol to plasma.