| 1 |
Review The portfolio diet for cardiovascular risk reduction. 2007
Jenkins DJ, Josse AR, Wong JM, Nguyen TH, Kendall CW. · Department of Nutritional Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto, 150 College Street, Room 340,Toronto, Ontario, M5S 3E2, Canada. · Curr Atheroscler Rep. · Pubmed #18377791 No free full text.
Abstract: Prompted by current dietary recommendations for the control of serum cholesterol to new targets to reduce the risk of coronary heart disease (CHD), and by the CHD risk reduction claims made for certain foods or food components, studies are now being undertaken using combinations of cholesterol-lowering foods in one diet (eg, a dietary portfolio) rather than single foods to achieve more effective dietary control of serum cholesterol. This approach has increased the potential relevance of dietary therapy and may yield nutrition strategies that bridge the gap between what is regarded as a good diet and drug therapy.
|
| 2 |
Clinical Conference Direct comparison of dietary portfolio vs statin on C-reactive protein. 2005
Jenkins DJ, Kendall CW, Marchie A, Faulkner DA, Josse AR, Wong JM, de Souza R, Emam A, Parker TL, Li TJ, Josse RG, Leiter LA, Singer W, Connelly PW. · Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Center, St Michael's Hospital, Toronto, Ontario, Canada. · Eur J Clin Nutr. · Pubmed #15900306 No free full text.
Abstract: BACKGROUND: 3-Hydroxy-3-methyl-glutaryl-coenzyme A (HMG-CoA) reductase inhibitors (statins) markedly reduce serum cholesterol and have anti-inflammatory effects. The effect of cholesterol-lowering diets on inflammatory biomarkers is less well known. OBJECTIVE: To compare the efficacy of a dietary combination (portfolio) of cholesterol-lowering foods vs a statin in reducing C-reactive protein (CRP) as a biomarker of inflammation linked to increased cardiovascular disease risk. METHODS: In all, 34 hyperlipidemic subjects completed three 1-month treatments as outpatients in random order: a very low-saturated fat diet (control); the same diet with 20 mg lovastatin (statin); and a diet high in plant sterols (1.0 g/1000 kcal), soy protein (21.4 g/1000 kcal), viscous fibers (9.8 g/1000 kcal), and almonds (14 g/1000 kcal) (portfolio). Fasting blood samples were obtained at weeks 0, 2, and 4. RESULTS: Using the complete data, no treatment reduced serum CRP. However, when subjects with CRP levels above the 75th percentile for previously reported studies (> 3.5 mg/l) were excluded, CRP was reduced similarly on both statin, -16.3 +/- 6.7% (n = 23, P = 0.013) and dietary portfolio, -23.8 +/- 6.9% (n = 25, P = 0.001) but not the control, 15.3 +/- 13.6% (n = 28, P = 0.907). The percentage CRP change from baseline on the portfolio treatment (n = 25) was greater than the control (n = 28, P = 0.004) but similar to statin treatment (n = 23, P = 0.349). Both statin and portfolio treatments were similar in reducing CRP and numerically more effective than control but only the change in portfolio was significant after the Bonferroni adjustment. CONCLUSIONS: A combination of cholesterol-lowering foods reduced C-reactive protein to a similar extent as the starting dose of a first-generation statin.
|
| 3 |
Article The effect of strawberries in a cholesterol-lowering dietary portfolio. 2008
Jenkins DJ, Nguyen TH, Kendall CW, Faulkner DA, Bashyam B, Kim IJ, Ireland C, Patel D, Vidgen E, Josse AR, Sesso HD, Burton-Freeman B, Josse RG, Leiter LA, Singer W. · Clinical Nutrition & Risk Factor Modification Center, St Michael's Hospital, Toronto, Ontario, Canada. · Metabolism. · Pubmed #19013285 No free full text.
Abstract: Effective diets reduce blood lipids and oxidative damage, both of which have been linked to the complications of diabetes and coronary heart disease. Our objective was to assess the effect of adding strawberries, as a source of antioxidants, to improve the antioxidant effect of a cholesterol-lowering diet (dietary portfolio). To this end, 28 hyperlipidemic subjects who had followed the dietary portfolio consisting of soy, viscous fiber, plant sterol, and nuts for a mean of 2.5 years were randomized to receive supplements of strawberries (454 g/d, 112 kcal) or additional oat bran bread (65 g/d, 112 kcal, approximately 2 g beta-glucan) (control) in a randomized 1-month crossover study with a 2-week washout. Strawberry supplementation resulted in a greater reduction in oxidative damage to low-density lipoprotein (LDL) measured as thiobarbituric acid-reactive substances in the LDL fraction (P = .014). At the end of the strawberry period, reductions in LDL cholesterol and in the ratio of total to high-density lipoprotein cholesterol were maintained close to 1-year values at -13.4% +/- 2.1% and -15.2% +/- 1.7%, respectively (P < .001), and were similar to the post-oat bran bread values. Strawberries also improved the palatability of the diet. We conclude that strawberry supplementation reduced oxidative damage to LDL while maintaining reductions in blood lipids and enhancing diet palatability. Added fruit may improve the overall utility of diets designed to lower coronary heart disease risk.
|
| 4 |
Article Effect of almonds on insulin secretion and insulin resistance in nondiabetic hyperlipidemic subjects: a randomized controlled crossover trial. 2008
Jenkins DJ, Kendall CW, Marchie A, Josse AR, Nguyen TH, Faulkner DA, Lapsley KG, Singer W. · Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Center, St Michael's Hospital, Toronto, Ontario, Canada M5C 2T2. · Metabolism. · Pubmed #18555827 No free full text.
Abstract: Nuts appear to have a marked effect in cohort studies in reducing the risk of coronary heart disease (CHD), but their demonstrated ability to lower cholesterol can only explain a proportion of the reduction in risk. Our aim was to assess whether improvement in carbohydrate metabolism provides a further explanation for the effect of nuts in reducing CHD. The effects of whole almonds, taken as snacks, were compared with the effects of low saturated fat (<5% energy) whole-wheat muffins (control) in the therapeutic diets of hyperlipidemic subjects. In a randomized crossover study, 27 hyperlipidemic men and women consumed 3 isoenergetic (mean, 423 kcal/d) supplements each for 1 month. Supplements provided 22.2% of energy and consisted of full-dose almonds (73 +/- 3 g/d), half-dose almonds plus half-dose muffins, and full-dose muffins. Subjects were assessed at weeks 0, 2, and 4 and fasting blood samples were obtained. Twenty-four-hour urinary output was collected at the end of week 4 on each treatment. Mean body weights differed by less than 300 g between treatments. No differences were seen in baseline or treatment values for fasting glucose, insulin, C-peptide, or insulin resistance as measured by homeostasis model assessment of insulin resistance. However, 24-hour urinary C-peptide output as a marker of 24-hour insulin secretion was significantly reduced on the half-and full-dose almonds by comparison to the control after adjustment for urinary creatinine output (P = .002 and P = .004, respectively). We conclude that reductions in 24-hour insulin secretion appear to be a further metabolic advantage of nuts that in the longer term may help to explain the association of nut consumption with reduced CHD risk.
|
| 5 |
Article Almonds reduce biomarkers of lipid peroxidation in older hyperlipidemic subjects. free! 2008
Jenkins DJ, Kendall CW, Marchie A, Josse AR, Nguyen TH, Faulkner DA, Lapsley KG, Blumberg J. · Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Center, St. Michael's Hospital, Toronto, Ontario M5C 2T2. · J Nutr. · Pubmed #18424600 links to free full text
Abstract: Nut consumption has been associated with reduced coronary heart disease (CHD) risk. In addition to cholesterol-lowering properties, almonds have been shown to lower oxidized LDL concentrations. However, little is known regarding their effects on other markers of oxidative stress. The dose-response effects of whole almonds, taken as snacks, were compared with low-saturated fat (<5% energy) whole-wheat muffins (control) in the therapeutic diets of hyperlipidemic subjects. In a randomized crossover study, 27 hyperlipidemic men and women consumed 3 isoenergetic (mean 423 kcal/d or 1770 kJ/d) supplements each for 1 mo. Supplements consisted of full-dose almonds (73 +/- 3 g/d), half-dose almonds plus half-dose muffins (half-dose almonds), and full-dose muffins (control). Subjects were assessed at wk 0, 2 and 4. Mean body weights differed < or = 300 g between treatments, although the weight loss on the half-dose almond treatment was greater than on the control (P < 0.01). At 4 wk, the full-dose almonds reduced serum concentrations of malondialdehyde (MDA) (P = 0.040) and creatinine-adjusted urinary isoprostane output (P = 0.026) compared with the control. Serum concentrations of alpha- or gamma-tocopherol, adjusted or unadjusted for total cholesterol, were not affected by the treatments. Almond antioxidant activity was demonstrated by their effect on 2 biomarkers of lipid peroxidation, serum MDA and urinary isoprostanes, and supports the previous finding that almonds reduced oxidation of LDL-C. Antioxidant activity provides an additional possible mechanism, in addition to lowering cholesterol, that may account for the reduction in CHD risk with nut consumption.
|
|
|